آفت قرنطینه ای پروانه مینوز گوجه فرنگی

سلام خدمت تمام کشاورزان قدیم و تازه کار روستا که امسال تصمیم به کشت گوجه فرنگی کرده اند ، امسال کشاورزان باید محصولات گوجه خود از پروانه مینوز محافظت نماییند ، در این پست می خواهم که کشاورزان با این پروانه مینوز آشنا بشوند و نحوه خسارت وارده بر درخت گوجه فرنگی و راه های مقابله با اون را بدانند:
آفت قرنطینه ای پروانه مینوز گوجه فرنگی
Tuta absoluta


فایل کامل آفت قرنطینه ای پروانه مینوز گوجه فرنگی

مینوز برگ گوجه فرنگی یا بید گوجه فرنگی از جدی ترین و مهم ترین آفات گوجه فرنگی و سیب زمینی در دنیا  محسوب می شود که از نظر اقتصادی دارای اهمیت بالایی می باشد.
خسارت این حشره روی محصول گوجه فرنگی بین 50 تا 100 درصد می رسد. تولید مثل بالا (تا 12 نسل در سال) مینوز گوجه فرنگی را تبدیل به حشره خطرناکی کرده است.
این آفت بومی امریکای جنوبی  بوده و بخصوص درکشور های آرزانتین، پرو، برزیل، بولیوی، ونزوئلا، اروگوئه، شلی،اکوادر و پاراگوئه گزارش شده است که در سال های اخیر از طریق نقل و انتقالات اندام های گیاهی میزبان بخصوص میوه گوجه فرنگی ، سیب زمینی به کشورهای اروپائی مانند انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و شمال آفریقا  مانند لیبی ،مراکش،الجزایر و تونس و بعضی از کشورهای آسیائی مانند ژاپن و اخیراً از کشورهای همسایه  ما کویت و بحرین  گسترش یافته است.
این آفت خطرناک اخیرا از تعدادی از استان های غرب، جنوب غرب و جنوبی کشور گزارش گردیده است و می تواند تهدید جدی برای تولید گوجه فرنگی و صنایع وابسته به آن باشد. متاسفانه  این آفت هم اکنون در استان بوشهر وروستای سنا مشاهده گردیده است و اقدامات ردیابی آن در مزارع و گلخانه های استان در دست انجام است. کشاورزان و گلخانه داران محترم لازم است آشنایی کامل با مشخصات و علایم خسارت این آفت پیدا کرده و به محض مشاهده موارد مشکوک به کارشناسان شبکه های مراقبت اطلاع رسانی نمایند.
                                             

 

مشخصات آفت
  حشرات کامل این آفت، پروانه کوچکی بل حدود10 میلی متر طول می باشد  ، رنگ بال ها نقره ای با لکه های خاکستری-سفید ،   شاخک ها نخی شکل و به طور متناوب به رنگ تیره و روشن دیده می شوند،وپالپ ها به خوبی رشد کرده اند. تخم بیضی شکل،به رنگ سفید صدفی تا زرد روشن معمولاً در سطح برگ ها قرار دارند. لاروها  ابتدای رشد به رنگ سفید سپس بسته به محل تغذیه از قهوه ای مایل به رنگ سبز(برگخواری) تا سبز مایل به قهوه ای (میوه خوار) متفاوت است دارای چهار سن لاروی است که در سن آخر داخل تارهای تنیده شده داخل برگ ها  یا در خاک به صورت شفیره در می آید. شفیره به شکل مخروط ، انتهای جلویی گرد و انتهای عقبی باریک است. رنگ آن ها درابتداء سبز سپس قهوه ای و در نهایت قهوه ای تیره دیده می شوند.
                


نحوه خسارت:
این آفت درمراحل مختلف  رشدی گیاه به گل، برگ ، ساقه و در مرحله میوه دهی به میوه میزبان خسارت می زند ،که علائم خسارت به صورت مینوز روی برگ ها و لهیدگی میوه های دیده می شود،خروج فضولات لاروی در محل فعالیت لاروها به  رنگ متمایل به قهوه ای از دیگر علائم آلودگی می باشد،میوه های آلوده لهیده و دارای حفره وکانال بوده از بازراپسندی آنها کاسته میشود. این آفت جوانه، گل و میوه های بالای بوته را ترجیح می دهد و فضولات سیاه لارو درون دالان ها قابل مشاهده است. 
                                       


                      

 


  رعایت تناوب زراعی و جمع آوری زواید و باقیمانده محصول از مزرعه پس از برداشت، برای مبارزه با این حشره ، مفید گزارش شده است . همچنین گیاهان دیگری که به عنوان پناهگاه این حشره می باشند (مخصوصاً گیاهان وحشی خانواده سولاناسه از مزارع باید حذف شوند.
 
در خصوص کنترل شیمیایی با این آفت با توجه به اینکه لاروها در داخل بافت گیاهی می باشند تاثیر سموم روی آنها کم بوده و آفت مقاوم به سموم می باشد.
ردیابی:
 از روشهای مختلفی برای  ردیابی و شکار حشرات کامل این آفت استفاده میگردد.استفاده از فرمون جنسی به همراه  تله های مناسب، ازجمله رایج ترین آن استفاده از تله های دلتا به همراه  فرمون آفت مذکورمی باشدکه بازدید گلها،میوه ها و برگها ی گیاه میزبان و مشاهده آثار مینوز بر روی برگها و خروج توده های فضولات لاروی بر روی میوه ها و ساقه گیاه میزبان از دیگر روشهای مهم ردیابی این آفت میباشد.

                        


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد